پاك كردن مواد آرايشي پيش از خواب


 

دکتر بهروز باريک‌بين/ متخصص پوست و مو




 
مواد آرايشي چرب (يعني مواد آرايشي غير از پنكيك) مثلا كرم پودر‌هاي چرب به‌طور كامل روي صورت مي‌خوابند و خلل و فرج و منافذ پوست را پر مي‌كنند. حال اگر مواد آرايشي در طولاني مدت روي پوست كسي باقي بماند به ايجاد مشكلاتي براي پوست منجر خواهد شد، از جمله تشديد آكنه و جوش‌هاي صورت و اين مساله به خصوص در افرادي كه پوست‌هاي چرب و مستعد آكنه دارند بيشتر صدق مي‌كند. اين افراد بهتر است از كرم پودرهاي فاقد چربي استفاده كنند تا احتمال ايجاد آكنه‌هاي متعاقب را به حداقل برسانند لازم به ذكر است كرم پودر‌ها و ضدآفتاب‌هاي كه عبارت oil free (فاقد چربي) روي آنها درج شده، در حقيقت كم‌چرب هستند و به هيچ عنوان فاقد چربي نمي‌توانند باشند و به همين دليل لازم است افراد هنگام خواب با شستشوي صورت خود و يا با استفاده از شير پاك كن مواد آرايشي را كاملا از پوست خود بزدايند تا راه براي تنفس منافذ پوست باز شود...
از طرف ديگر، اگر شخصي به يك ماده آراييشي آلرژي و حساسيت داشته باشد مسلما اگر اين ماده طولاني مدت روي پوست او باقي بماند احتمال بروز آلرژي افزايش مي‌يابد و به همين دليل پاك كردن آرايش هر چه سريع‌تر از روي پوست بسيار حايز اهميت است اين مساله به ويژه درباره مواد آرايشي. اطراف چشم اهميت دارد و افرادي كه به فلز نيكل يا همان بدليجات حساسيت دارند، مثلا هنگام استفاده از انگشتر‌ها، النگو‌ها و گردنبند‌هاي بدلي و ... دچار آلرژي مي‌شوند اين افراد بايد بدانند در صورت استفاده از ريمل‌ها و خط چشم‌ها هم احتمال بروز آلرژي در آنها وجود خواهد داشت زيرا اين دسته مواد آرايشي اكثرا حاوي فلز نيكل هستند و پس از استفاده ممكن است دچار قرمزي و خارش در ناحيه پلك شوند و در صورتي كه ماده آرايشي به مدت طولاني خصوصا شب تا صبح روي پوست فرد بماند مي‌تواند اين خطر را افزايش دهد.
سال‌هاست که متخصصان پوست و مو، از لايه‌بردارهاي شيميايي براي برطرف کردن عوارض ناخوشايند پيري پوست از قبيل تغيير رنگ، چين‌وچروک و خشونت پوست استفاده مي‌کنند.
اين مواد لايه‌بردار عبارت‌اند از: اسيدهاي ميوه (آلفاهيدروکسي اسيد يا AHA)، تري کلرواستيک اسيد (TCA)، فنول، زرورسينول و ساليسک اسيد. اين مواد موجب از بين رفتن لايه رويي پوست شده و به دنبال آن پوستي با ظاهر تازه‌تر و جوان‌تر جايگزين پوست قبلي مي‌شود. اين فرآيند که به عنوان لايه‌برداري يا پيلينگ شيميايي ناميده مي‌شود، بايد حتما به وسيله متخصص پوست انجام شود كه روش‌هاي مواجهه با اين مشکلات را خوب مي‌دانند. برخي کرم‌هاي لايه‌بردار مثل غلظت‌هاي پايين اسيدي ميوه (AHA) را افراد مي‌توانند در منزل استفاده کنند اما بايد بدانند که مصرف اين کرم‌ها موجب افزايش حساسيت پوست نسبت به نور خورشيد شده و لذا مصرف ضدآفتاب را نيز در طول روز مدنظر قرار دهند. به طورکلي، بسته به عمق نفوذ ماده شيميايي، لايه‌بردار شيميايي پوست را در دو نوع سطحي و عميق تقسيم مي‌کنيم که هر کدام ملاحظات و کاربردهاي خاص خود را دارند.
منبع: http://salamat.ir